2013-05-14

LANGSUIR - REHEARSAL 1994


MUAT-TURUN

Langsuir Rehearsal 12/6/1994

Apabila Dr. Ben menyebut tentang band obscure, saya secara berseloroh telah menyebut betapa Malaysia pun apa kurangnya. Kita pernah ada band Mutilation "Massacre On Bodies" yang agak terkenal dengan bunyi Carcass (saya telah kehilangan demo originalnya!). Siapa pernah dengar band noisecore dari Perak bernama Obnoxious? Demonya hampir 50 buah lagu, tetapi siapa ada demonya? Dan saya menyebut tentang Infernal Flame, band UTM dianggotai oleh Dr. Ben sendiri dan kalau tak silap saya, bersama Dark Lord Araya apa nama entah yang memegang jawatan bassist dalam The Eastern Cruelty. Saya pernah menonton persembahan Langsuir di Penang dengan Dark Lord Araya Yeanz Bathory Sodom Kreator Megadeth, kecil saja orangnya (juga kalau tak silap).

Secara peribadi, saya tidak sukakan bunyi Infernal Flame, dan saya tidak meminati sangat black metal. Jadi rehearsal Infernal Flame saya sebutkan kemudian.

Kisah rehearsal Langsuir ini pendek. EGP (Evil Grinder Prod./ East Gothic Prod.) telah mengeluarkan semula demo Langsuir "Occultus Mysticism" dalam bentuk profesional (rujuk cerita lama). Setelah berjaya dikeluarkan, kami memikirkan apa seterusnya untuk Langsuir. Saya kurang terlibat dalam pemikiran itu sebenarnya sebab masih menyambung pengajian. Jadi saya hanya mendengar cerita daripada Azli (pengasas EGP) dengan Lan (vokalis Langsuir).

Menurut ceritanya, Langsuir pernah menaruh harapan untuk EGP meriliskan album mereka. Mungkin disebabkan kacau-bilau dengan kes royalti demo yang diulangcetak itu, maka harapan EGP untuk terus mengeluarkan rilisan Langsuir tidak kesampaian. Namun begitu, Dr. Ben telah memberi satu salinan rakaman lagu baru Langsuir yang ketika itu (kalau tidak silap) dirakamkan di studio Black Widow (di PJ mungkin) bertarikh 12 Jun 1994. 4 lagu baru sebagai teaser untuk rakaman Langsuir, follow up kepada demo mereka.

Azli telah memberi saya dubbing rehearsal tersebut, dengan pesanan "jangan bagi kat sesiapa pun dengar". Saya sangat menjaga amanat tersebut, di inlay kaset tersebut saya nyatakan sebagai "No Trade, No Spread". Dan selepas hampir 17 tahun mungkin, ini kali pertama saya kongsikan bersama Dr. Ben, ahli kumpulan itu sendiri.

Saya menggunakan software Audacity untuk mencuba. Hasilnya tidak seberapa baik, saya biasa gunakan Soundforge untuk kerja mengedit bunyian analog ke digital. Tapi apabila didengar berulang kali, inilah bunyi rehearsal sebenar! Raw!

Dengan kebenaran diberikan oleh Dr. Ben, anda boleh download rehearsal tersebut (format .rar daripada server mediafire, 4 lagu keseluruhannya).

TRACKLIST:
01. The Seven Headed Dragon of Pelangi - 5:22
02. Bastardized Rejaman Sihir - 4:38
03. Sumpahan Tujuh Keturunan - 6:44
04. Pontianak - 1:48

DOWNLOAD DI SINI!
http://www.mediafire.com/?7ga2y61hir0vncc

Nota: Segala Teks, Foto & Muat-turun adalah ihsan / diambil dari laman Devourment Of Souls sebagaimana disiarkan pada 18 November 2011. Saya mohon maaf jika paparan ini disiarkan semula tanpa terlebih dahulu memohon kebenaran. Penyiaran semula ini hanyalah sekadar untuk perkongsian. Sila layari:
http://devourmentovsouls.blogspot.com
http://www.facebook.com/langsuyr
http://www.facebook.com/ibrisam

2 ulasan:

  1. Thanks for sharing! Harap dpt share jgk demo dr Infernal Flame tu.. syg tiada info di mana2 pun ttg Infernal Flame, tp sy pernah terbaca di salah satu online forum yg vocalist band ni nyanyi macam Fleurety (Nor).. so teruja nk dengar.. haha

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...